LAIA: Tens l’orella esquerra més baixa que la dreta. Mai
mires als ulls a la meva mare. Em sorprens amb algun gest romàntic cada quatre mesos. M’he
passat 21 anys descobrint-te, traçant un mapa de tu, explorant els teus límits.
I n’he gaudit, però... ara ja no queda res per explorar.
ÀLEX: Així és com ho veus? Això és el matrimoni? Jo
t’exploro, tu m’explores –i tu has acabat primer?
(Ara que ho tenim
tot; Lee Blessing)
A vegades, quan
anem a una habitació d’hotel, pensem en quanta gent haurà dormit en aquell llit
o s’haurà dutxat en aquella dutxa. Però... mai heu pensat en què passaria si
tornéssiu allà? Si revisquéssiu aquella nit una altra vegada? A Ara que ho tenim tot els protagonistes
forcen aquest moment i celebren els 21 anys de casats a la mateixa habitació on
van celebrar la nit de noces però, és clar, ara tot és diferent i l’erosió del
pas del temps es fa palesa.
L’obra, que es pot
veure al Jove Teatre Regina fins a
finals de mes, està dirigida per Quique
Culebras, traduïda i adaptada per Carla
Torres Danés i interpretada brillantment per Núria Casas i Jaume García
Arija.
Què difícil és fer comèdia
Hem reflexionat en
altres ocasions que cada cop és més complicat trobar una obra de teatre que es descrigui
com a còmica i que no es faci pesada i aconsegueixi fer riure de veritat. L’humor
de les persones està canviant i les noves plataformes culturals fan que es
produeixi una microsegmentació del que ens fa riure tan diversa com ja passa
amb el gustos en general.
Amb tot, i creiem
que és el principal mèrit de l’obra, Ara
que ho tenim tot aconsegueix fer riure persones molt diferents, fugint dels
clixés típics de la temàtica i sense convertir-se en una mena de Escenas de Matrimonio. No hi ha monòlegs
fàcils sinó comèdia elaborada feta del fet senzill, derivada segurament del
humor anglès tan típic dels anglosaxons i que ens és tan proper i addictiu als
catalans.
Tot va començar amb un verkami
Ara que ho tenim tot és el primer projecte de la companyia Tzs.
Produccions i, com en altres obres, tot va començar amb un Verkami, una de
les maneres més populars de crowdfunding
que existeixen a la xarxa.
Davant l’actual estat econòmic en què es troba la cultura, que ha patit
dues fortes retallades pressupostàries els últims anys, apujades d’IVA, etc.,
cada vegada són més els projectes que aposten per recórrer a la multitud per
convertir-se en realitat.
El que va començar sent un sistema minoritari, al qual recórrer en un
primer moment per part d’artistes i creadors acostumats a l'autofinançament, es
revela ja com una possibilitat per a productes de consum majoritari, en què el
públic, convertit en mecenes, rep recompenses exclusives a canvi de les seves
aportacions. I d’aquesta manera també es va finançar l’obra del Jove Teatre
Regina. Faran el mateix a properes edicions?
Les barreres de les llengües
Lee Blessing és un
autor nord-americà contemporani molt important amb
una trentena d'obres de teatre, de les quals la
més coneguda i l'única que s'ha estrenat aquí
és Un passeig pel bosc (Premi de
l'Associació de Crítics de Teatre Americà i
estrenada al Teatre Poliorama el 1991).
L’obra és, per tant, a més d’una bona comèdia, una oportunitat de
conèixer un nou autor. Qui sap si la companyia ens portarà més traduccions més
endavant? De moment el que hem vist de Lee Blessing ens ha agradat molt. No els
perdem la pista.
0 comentaris:
Publicar un comentario
¿Qué te parece este post? ¿Tienes algo que decirnos? ¡Adelante!